India vo viacerých oblastiach napreduje. Indovia začali odovzdávať svoje hlasy vo voľbách, ktoré majú podľa očakávaní opätovne udeliť mandát premiérovi Narendrovi Modimu na ďalších päť rokov na čele krajiny zažívajúcej rýchlu ekonomickú expanziu. Pod jeho vedením má India potenciál stať sa ekonomickou veľmocou 21. storočia, čím by ponúkla skutočnú alternatívu Číne. Hlavne pre investorov a spotrebiteľské značky hľadajúce rast a výrobcov snažiacich sa znížiť riziká vo svojich dodávkových reťazcoch.
India ašpiruje na mocenskú pozíciu
V čase, keď vzťahy medzi Pekingom a Západom sú čoraz napätejšie, si udržiava zdravé vzťahy s väčšinou hlavných svetových ekonomík a agresívne láka veľké spoločnosti, aby si v krajine zriadili svoje výrobné závody.
Mnohí sa však pýtajú, či je nadšenie okolo Modiho Indie, ktorá zostáva prevažne chudobnou krajinou, oprávnené. Kvalita ekonomických dát v Indii môže byť nespoľahlivá, čo sťažuje hodnotenie reálnej situácie v najľudnatejšej krajine sveta.
India, s ekonomikou v hodnote 3,7 bilióna dolárov v roku 2023, čím sa stala piatou najväčšou ekonomikou sveta, je v dobrej pozícii na to, aby si udržala ročný rast aspoň na úrovni 6%, ale analytici tvrdia, že by mala cieliť na rast 8% alebo viac, ak chce dosiahnuť postavenie ekonomickej supervelmoci.
Avšak India by mohla urobiť omnoho viac pre zvýšenie svojho HDP na osobu, ukazovateľa životnej úrovne, podľa ktorého v roku 2022 figurovala až na 147. mieste podľa Svetovej banky.
Profesor Guido Cozzi z Univerzity St. Gallen vo Švajčiarsku upozornil, že „trickle down efekty na HDP na osobu“ ako ekonomika rastie nie sú zaručené na zníženie príjmových nerovností, a mohli by byť potrebné politiky, ktoré podporujú inkluzívny rast.
India's Top Crude Oil Imports by Countries
— India Updates (@IndiaUpdates77) April 21, 2024
1. Russia : 35%
2. Iraq : 20%
3. Saudi Arabia : 15%
4. UAE : 6%
5. US : 3.5%
6. Rest of the World : 20.5%
By Importing Russian Crude Oil, India successfully saved 16% on Fuel Imports Bills last year#Crudeoil #India #economy pic.twitter.com/rj8ePTdgP8
India, podobne ako Čína pred viac ako tromi desaťročiami, začína masívnu transformáciu infraštruktúry tým, že investuje miliardy do výstavby ciest, prístavov, letísk a železníc, pričom súkromní investori stavajú najväčšiu zelenú energetickú továreň na svete. V tomto roku bol vo federálnom rozpočte vyčlenených 134 miliárd dolárov na kapitálové výdavky na podporu ekonomického rozvoja.
Pokrok vo viacerých oblastiach
Na domácej scéne India tiež vybudovala rad technologických platforiem známych ako digitálna verejná infraštruktúra, ktoré transformovali životy a podnikanie. Napríklad program Aadhaar, spustený v roku 2009, poskytol miliónom Indov dôkaz totožnosti po prvýkrát v histórii. Najväčšia biometrická databáza na svete tiež pomohla vláde ušetriť milióny tým, že zredukovala korupciu v sociálnych iniciatívach.
Ďalšia platforma, Unified Payments Interface (UPI), umožňuje užívateľom okamžite realizovať platby skenovaním QR kódu. Táto platforma sa stala populárnou medzi Indmi zo všetkých vrstiev spoločnosti a umožnila prúdenie miliónov dolárov do formálnej ekonomiky.
Rastúci záujem o indický trh je zreteľný aj na burze, kde hodnota spoločností kótovaných na indických burzách presiahla 4 bilióny dolárov koncom minulého roka. Vďaka energickému rastu sa Národná burza cenných papierov Indie (NSE) stala šiestou najväčšou burzou na svete, podľa údajov Svetovej federácie búrz z januára.
V súčasnosti sa v Indii rozvíja výroba, keďže Modiho vláda sa snaží využiť obrovské prehodnotenie v oblasti dodávkových reťazcov medzi firmami. Medzinárodné firmy chcú diverzifikovať svoje operácie preč od Číny, kde počas pandémie čelili prekážkam a sú ohrozené rastúcim napätím medzi Pekingom a Washingtonom.
Napriek týmto úspechom, India, rovnako ako jej demokracia, nie je bez chýb. Ak bude Modi znovu zvolený, musí sa vysporiadať s obrovskou výzvou vytvorenia stoviek miliónov pracovných miest pre populáciu, ktorá zostáva väčšinou chudobná.
Ďalšie zaujímavé čítanie: SP500 a DXY: Týždenná analýza Jakuba Kraľovanského