Obchodná vojna, tak by sa dali nazvať súčasné vzťahy medzi Európskou úniou a Čínou, ktoré sú v posledných mesiacoch napäté, najmä v súvislosti s rastúcim dovozom čínskych elektromobilov do Európy. Tento trend si vyžaduje zintenzívnenie diskusií o zavedení ciel, aby sa ochránili európske automobilky, ktoré čelí konkurencii s nižšími výrobnými nákladmi z Číny. Tieto kroky však narážajú na odpor čínskej strany, ktorá varuje pred negatívnymi dôsledkami, ak sa obchodné bariéry ešte zvýšia. Téma elektromobilov sa stala kľúčovou súčasťou obchodného dialógu medzi EÚ a Čínou.
Elektromobily sú problém
Dôležitým momentom, ktorý môže tieto rokovania ovplyvniť, je nástup Donalda Trumpa do úradu prezidenta USA v januári 2025. Trumpov návrat do politiky môže mať zásadný dopad na globálnu ekonomiku, vrátane obchodných vzťahov medzi Čínou a EÚ. Ako by mohli tieto zmeny ovplyvniť ďalší vývoj v tejto oblasti? Očakáva sa, že Trump môže opäť nastoliť tvrdší prístup voči Číne, čo by mohlo mať ďalekosiahle dôsledky na celosvetovú ekonomiku a obchodné vzťahy.
Ak ešte nemáš svojho brokera, využi nasledujúci link a prispej tak na chod tohto magazínu, aby si mal vždy čerstvé informácie:
Obchodná vojna medzi EÚ a Čínou
V posledných rokoch zaznamenal čínsky automobilový priemysel rýchly rozmach, najmä v oblasti elektromobilov. Čína je lídrom v globálnej produkcii elektromobilov a tento sektor sa stal jedným z kľúčových pilierov čínskej ekonomiky. Vzhľadom na znížené výrobné náklady a masívne investície do technológie, čínske automobilky začali masívne expandovať do Európy, kde získavajú čoraz väčší podiel na trhu. Mnohé čínske značky ako BYD alebo NIO začali vyvážať svoje modely na európske trhy, kde sa stretávajú s čoraz väčšou konkurenciou tradičných výrobcov ako Volkswagen, BMW či Renault. Obchodná vojna je teda vyústením tohto vývoja.
Európska únia, ktorá sa dlhodobo usiluje podporovať domáci automobilový priemysel a bojovať proti klimatickým zmenám, sa začala obávať toho, že lacnejšie čínske elektromobily by mohli poškodiť európske automobilky. Tento strach sa začal pretavovať do konkrétnych opatrení. V súčasnosti sa diskutuje o zavedení ciel na dovoz čínskych elektromobilov, čo je v preklade obchodná vojna, minimálne jej začiatok. Tieto clá by podľa niektorých odborníkov mohli chrániť európsky priemysel, no zároveň by mohli spôsobiť ďalšie napätie v obchodných vzťahoch medzi EÚ a Čínou.
V reakcii na tieto obavy, Čína varovala pred negatívnymi dôsledkami obchodných bariér. Varovania prišli z najvyšších politických miest, kde čínski predstavitelia vyjadrili obavy z možného začiatku novej obchodnej vojny. Čína tiež upozornila na to, že obchodná vojna by mohla poškodiť nielen čínsku ekonomiku, ale aj ekonomiky európskych krajín, ktoré sú v mnohých ohľadoch závislé na obchodných vzťahoch s Čínou.
As the motor industry struggles in the West a Chinese mobile phone company is making affordable high tech Electric Vehicles – Xiaomi – This outlet will be in our local shopping mall alongside the other EV brands. #China #EV pic.twitter.com/iUhdmqo6VE
— Dr Rob 🐀 (RATified) (@Trebornotrub) November 30, 2024
Prečo je Čína taká silná v elektromobilite
Čína je svetovým lídrom v oblasti elektromobilov, a to nielen z pohľadu výroby, ale aj z hľadiska technológie a inovácií. Vďaka rozsiahlej podpore zo strany štátu, ktorý poskytuje subvencie a daňové úľavy pre výrobcov elektromobilov, sa čínske firmy stali dominantnými hráčmi na globálnom trhu. Najväčšie automobilky, ako BYD, NIO, Xpeng či Geely, predstavili kvalitné elektromobily, ktoré získali obľubu nielen na domácom trhu, ale aj v zahraničí, vrátane Európy.
Tento nárast výroby elektromobilov v Číne sa však stretol s negatívnou reakciou zo strany niektorých európskych krajín. Obchodná vojna je za dverami. Mnohé z automobiliek totiž považujú čínsku produkciu za hrozbu pre svoj domáci automobilový priemysel, ktorý je už dlhodobo na vrchole inovácií, najmä v oblasti spaľovacích motorov. Očakáva sa, že čínsky automobilový sektor bude v nasledujúcich rokoch pokračovať v expanzii, a to najmä v oblasti elektromobilov, ktoré budú čoraz viac cenovo dostupné.
ZF inaugurates third e-mobility plant in China. https://t.co/lgnMop3Jxo #emobility pic.twitter.com/huACs93qDS
— Gasgoo Auto News (@Gasgoo_com) December 3, 2024
Obavy Európskej únie: Hrozba pre európske automobilky
Európske automobilky čelili a stále čelia veľkým výzvam. Zvýšené požiadavky na ekologickú udržateľnosť, ktoré si EÚ stanovila, prinútili veľkých výrobcov, ako Volkswagen a BMW, investovať miliardy do vývoja elektromobilov. Tento prechod na elektromobilitu však nie je lacný a vyžaduje si značné investície do výskumu a vývoja. Mnohé z európskych automobiliek sú však stále pod tlakom znižovania výrobných nákladov a snahy o ziskovosť.
V tejto situácii sa čínske elektromobily, ktoré sa vyrábajú za podstatne nižšie náklady, stávajú vážnou konkurenciou. Čínsky trh elektromobilov je podstatne väčší a lacnejší, a to umožňuje čínskym automobilkám vyrábať vozidlá, ktoré sú cenovo veľmi dostupné aj pre európskych spotrebiteľov. Práve obchodná vojna vyplýva z toho, že si krajiny svoj trh chránia.
Turns out China’s electric vehicle story has been, um, running on fumes since 2022. Bloomberg figures (their headline notwithstanding) say all the growth in EV market share has been in plug-in hybrid electric vehicles that rely on a secondary engine, usually gasoline. pic.twitter.com/8iYLrQQYwA
— Stewart Muir (@sjmuir) November 28, 2024
Rokovania medzi EÚ a Čínou o cle
Rokovania medzi EÚ a Čínou o zavedení ciel na čínske elektromobily sa začali v posledných mesiacoch. Európski politici sa obávajú, že bez ochrany domácich výrobcov by trh s elektromobilmi mohol byť ovládaný čínskymi produktmi, čo by znamenalo stratu pracovných miest a technologických inovácií v Európe. Clo v preklade znamená, že na stole je obchodná vojna medzi veľmocami.
Ak ešte nemáš svojho brokera, využi nasledujúci link a prispej tak na chod tohto magazínu, aby si mal vždy čerstvé informácie:
V reakcii na tieto obavy Čína varovala, že zavedenie obchodných bariér môže poškodiť obe strany. Čínske vedenie totiž upozornilo, že agresívne obchodné opatrenia by mohli viesť k ďalšiemu zhoršeniu vzťahov medzi EÚ a Čínou, čo by poškodilo aj ekonomiku európskych krajín.
Trump a obchodná vojna
Trumpov návrat do Bieleho domu v januári 2025 môže priniesť zmeny aj v obchodných vzťahoch medzi USA a Čínou. Počas svojho prvého mandátu sa Trump angažoval v obchodnej vojne s Čínou, pričom zavádzal rôzne clá a obchodné bariéry. Jeho tvrdší postoj voči Číne mal negatívny dopad na globálnu ekonomiku, ale zároveň vytvoril určité príležitosti pre amerických výrobcov.
Ak Trump zopakuje svoju tvrdú obchodnú politiku, mohlo by to ovplyvniť aj obchod medzi EÚ a Čínou. V tomto kontexte by mohli vzniknúť ďalšie obchodné rozpory, ktoré by sa premietli aj do situácie na trhu s elektromobilmi. A prejaví sa obchodná vojna v plnom rozsahu.
Obchodná vojna a výhľad pre čínsku expanziu
Podľa najnovších prieskumov sa očakáva, že aj napriek riziku zavedenia ciel bude dopyt po čínskych elektromobiloch v Európe naďalej rásť. Tieto vozidlá ponúkajú veľmi konkurenčné ceny, čím sú atraktívne pre širokú verejnosť. Na druhej strane, európske automobilky začínajú reagovať rýchlejšie na tento trend a investujú do výroby vlastných elektromobilov.
Prieskumy a prognózy: Kam smeruje trh elektromobilov v EÚ?
Predpokladá sa, že do konca roka 2025 bude v oblasti elektromobilov v Európe prebiehať intenzívna konkurencia medzi domácimi a čínskymi výrobcami. Výsledkom týchto rokovaní a obchodných vzťahov bude pravdepodobne zintenzívnenie investícií do výroby v Európe, pričom Trumpova politika môže mať zásadný dopad na obchodné vzťahy medzi USA a Čínou. Obchodná vojna môže byť len začiatkom.
Ak ešte nemáš svojho brokera, využi nasledujúci link a prispej tak na chod tohto magazínu, aby si mal vždy čerstvé informácie:
Zhrnutie a výhľad do budúcnosti
Obchodné vzťahy medzi EÚ a Čínou sa nachádzajú v napätom období. Čína pokračuje v expanzii svojich elektromobilov na európsky trh, čo spôsobuje obavy medzi európskymi automobilkami, ktoré čelí silnej konkurencii z čínskej produkcie. EÚ diskutuje o zavedení ciel, čo by malo chrániť domáce automobilky, no Čína varuje pred negatívnymi dôsledkami týchto opatrení.
Ďalšie zaujímavé čítanie: Týždenný kalendár investora (2. – 8. 12. 2024)
Maj prehľad o svetových trhoch a nezmeškaj príležitosť!
Ak ťa baví náš obsah, ale chcel by si ísť viac do hĺbky prípadne by sa sa chcel pridať do našej investorskej komunity, kde je už viac ako 500 investorov, tak sa pridaj do VIP členstva Investície vo vrecku.
Ako funguje také VIP členstvo a čo sa v ňom dozvieš? Pozri si TOTO VIDEO.
Vo VIP členstve nájdeš akciové portfólio Ing. Jakuba Kraľovanského, vnútornú tabuľku firiem, watchlist ako aj rôzne fundamentálne reporty či analýzy konkrétnych firiem a omnoho viac.