Neuveriteľné zistenie: Tzv. zombie firma je každá piata spoločnosť v ČR

Zombie firma je problémom ekonomiky
Zdroj fotografie: pexels.com/Tim Mossholder
Investície vo vrecku
Autor: Redakcia Investície vo vrecku
Publikované: 21. apríla 2024

Zdieľajte tento článok

banner-ivv-clenstvo

Zombie firma je označenie pre spoločnosť, ktorá síce je oficiálne evidovaná, počíta sa do štatistík, čo je však podstatné, nevykonáva žiadnu činnosť. To je pre ekonomiku problém, pretože s týmito spoločnosťami počítajú rôzne odhady a štatistiky rozvoja. Ak však spoločnosti reálne nefungujú, očakávané výkony jednoducho nemôžu podať. Príčinou môžu byť rôzne podporné dávky, ktoré boli súčasťou stratégie vlád počas pandémie. Zombie firma je tak problémom konkrétnej ekonomiky.

Firmy v Českej republike

Praha (TASR) – Ako „zombie firmy“ sa v Česku nazývajú spoločnosti, ktoré sú zapísané v obchodnom registri, nevykonávajú však už žiadnu činnosť. Nie je ich málo, podľa odhadov ich môže byť až pätina z celkového počtu. Informoval o tom server iDNES.cz.

„V Českej republike údajne existuje zhruba 100.000 mŕtvych firiem. Počet je teda obrovský,“ povedal Jiří Koubek, advokát spoločnosti GT Legal. Celkovo je pritom v obchodnom registri zapísaných viac než pol milióna firiem. „Zhruba každá piata firma v tejto krajine je teda nefunkčná,“ dodal. Oficiálnu štatistiku mŕtvych podnikov však Česko nemá, sú to iba odhady. Navonok mŕtva firma pritom môže mať množstvo podôb.

Zombie firma je fenoménom ekonomík po celom svete. Zdroj: Youtube

„Hlavne však nie je jasné a dá sa aj ťažko určiť, do akej miery sú firmy nevykazujúce žiadnu činnosť skutočne zombie alebo ‚po živote‘. Sú tu totiž aj minimálne ďalšie dva typy firiem, ktoré navonok nevykazujú žiadnu činnosť, sú však ‚pred životom‘ alebo dokonca reálne žijú,“ uviedol Petr Bartoň, hlavný ekonóm investičnej skupiny Natland.

Zombie firma je nefuknčná

V prípade firiem „pred životom“ ide o fázu, keď spoločnosť prešla administratívnym procesom založenia a čaká na zapojenie do ekonomiky. Takéto firmy vyčkávajú na okamih, keď ich majiteľ ucíti investičnú príležitosť. Vtedy je potrebné konať rýchlo a nie je možné v takomto období spoločnosť iba zakladať. „Je potrebné mať firmu už pripravenú, existujúcu, ktorá môže rýchlo začať konať. Bez tejto rýchlosti by v ekonomike dochádzalo k zbytočnému ničeniu hodnôt a všetci by boli chudobnejší,“ vysvetlil Bartoň.

V druhom prípade sa spoločnosť opäť tvári ako mŕtva, avšak normálne žije. Napríklad vlastní majetok, ktorý však nevytvára priebežné výnosy. Z pohľadu hospodárenia potom spoločnosť pôsobí ako zombie firma.

Okrem zdanlivo mŕtvych firiem má však Česko aj firmy, ktoré už mŕtve sú, ich majitelia ich však nezrušili. Počet takýchto podnikov vzrástol podľa všetkého najmä po covidovej a energetickej kríze. „Štát vtedy pribehol na pomoc mnohým odvetviam a firmám. Bohužiaľ, táto pomoc nebola práve najefektívnejšie alokovaná, keď za peniaze daňových poplatníkov sa zachránili aj firmy, ktoré mali problémy už pred zmienenými krízami,“ povedal ekonóm Raiffeisenbank Martin Kron. Ten zotavenie takýchto firiem považuje napriek dočasnej štátnej pomoci za nepravdepodobné.

Ďalšie zaujímavé čítanie: Netflix príjemne prekvapil

O autorovi

Investície vo vrecku
Redakcia Investície vo vrecku
etoro_banner

Horúce novinky

Palantir žiari, AMD a Alphabet sklamali: Najväčšie prekvapenia výsledkovej sezóny

10. februára 2025

Ropa zlacňuje: Analýza súčasných trendov

28. januára 2025

LEGO: Úspešná cesta od drevenej stavebnice ku globálnej značke

14. januára 2025

Inflácia PPI opantala trhy. Ako bude reagovať Fed?

14. januára 2025
binance_add

Najčítanejšie

Bitcoin v roku 2025 - analýza XTB

16. januára 2025

Inflácia CPI - budeme rásť alebo je koniec cyklu?

15. januára 2025

Investičná gramotnosť Slovákov je na minime. A je to vidieť

15. januára 2025

Warren Buffett úplne zmenil prístup k darom a presadzuje odlišný pohľad

14. januára 2025
fredom24_1

TOP najlepší brokeri

etoro logo web
U 51 % retail investorov došlo ku vzniku straty.
xtb logo web
U 69 % retail investorov došlo ku vzniku straty.
freedom logo

Freedom24

85,8
U 68 - 76% retail investorov došlo ku vzniku straty.
Návrat hore